×

רמי

אוגוסט 2021

 

רמי הגיע אלינו כשהיה בכיתה א'. הוא היה אז ילד שקט, חסר ביטחון שכמעט ולא יצר קשרים חברתיים. היה לו קשיי למידה מהותיים בבית הספר ולכן למד בכיתת חינוך מיוחד.

אמו של רמי, חקמה, מגדלת שמונה ילדים לבדה. לרשה, אב המשפחה, יש אישה שנייה ושישה ילדים ממנה. עקב הפוליגמיה, אימהות רבות מגדלות משפחה מרובת ילדים ללא כל תמיכה. מערכת היחסים בין חקמה לרשה מאוד מורכבת ולא קיימת כמעט שום תקשורת ביניהם.

לרשה אינו עובד, הוא מגיע לעתים רחוקות לבקר את ילדיו ואינו מוכן להתגרש. הוא אף מאיים לקחת ממנה את הילדים. על פי האסלאם, הילדים הולכים אוטומטית למשמורת האב לאחר גירושין.

משפחתו של רמי מצליחה לשרוד בזכות ההטבות שחקמה מקבלת משירותי ביטוח הלאומי המספיקות לצרכיהן הבסיסים בלבד. הם גרים בבית מאבן וכמעט ללא ריהוט, הם ישנים כולם יחד על מזרנים על הרצפה; אין מקלחת, אז הילדים מתרחצים באמבטיה עם מים שהרתיחו באמצעות אש כי גם חשמל אין. הם ניזונים בעיקר ממזון יבש, ומדי פעם חקמה קונה מצרכים טריים בחנות הכפר..

חקמה היא אם שמעניקה לילדיה המון חום ואהבה היא נותנת להם כל מה שהיא יכולה בהתאם ליכולת שלה. היא אישה פשוטה ללא השכלה פורמלית שמקשה עליה לעזור לילדיה בשיעורי בית ובלימודים.

רמי משתתף בכל הפעילויות ומגיע כל יום למועדונית בשמחה . מאז שהתחיל משבר הקורונה, ילדים בני גילו לומדים רוב הזמן בלימוד מרחוק, אך בקהילות הבדואיות, חוסר הטכנולוגיה מונע מהם לעשות זאת. מכאן, החלטנו לפתוח את המועדוניות שלנו בבקרים במקום אחר הצהריים בכדי לאפשר להם ללמוד אצל החונכים, להכין שיעורי בית וכך לצמצמם את הפערים הלימודיים.

לאחר שנה שבה רמי היה אצלנו במועדונית, משרד הרווחה אפשר לנו לטפל גם בשני אחיו הצעירים. יאסין וקמיל, שלצערנו הם מפגרים בחומר הלימודי בהשוואה לחבריהם לכיתה. כאמור, אין לילדים מישהו בבית שיכול לעזור להם לקדם את השכלתם או לפחות לצמצם את הפער.

אוגוסט 2021

אדיר

  שמי אדיר, נולדתי וגדלתי בדימונה. ההורים שלי גרושים ולאבא שלי היום יש אישה חדשה. אני הילד התשיעי מבין שלוש עשרה אחים. לא תמיד היה פשוט בבית, המצב הכלכלי לא היה קל בכלל וההורים היו צריכים להתרכז בפרנסה ולדאוג לאוכל

מרי ארועתי

כשמדברים על בית, למה בעצם מתכוונים, לארבעה קירות התומכים בקורת גג, לאהבה שעוטפת אותך, לדאגה, לתמיכה, מה המשמעות של בית? לא פעם בתור ילדה שאלתי את השאלה הזאת, לא פעם ערגתי לחיבוק, לאכפתיות מצד הוריי, התחננתי שישימו לב לקיומי, אבל

רמי

  רמי הגיע אלינו כשהיה בכיתה א'. הוא היה אז ילד שקט, חסר ביטחון שכמעט ולא יצר קשרים חברתיים. היה לו קשיי למידה מהותיים בבית הספר ולכן למד בכיתת חינוך מיוחד. אמו של רמי, חקמה, מגדלת שמונה ילדים לבדה. לרשה,